Wycinka drzew – odstępstwa od uzyskania zezwolenia

I. Zasada generalna

Aktualnie obowiązujące przepisy dotyczące możliwości wycinki drzew reguluje ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody. Zgodnie z art. 83 ust. 1 ww. ustawy usunięcie drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości lub jej części może nastąpić po uzyskaniu zezwolenia wydanego na wniosek właściciela lub posiadacza nieruchomości (za zgodą właściciela) lub właściciela urządzeń przesyłowych (jeżeli drzewo lub krzew zagrażają funkcjonowaniu tych urządzeń).

II. Wyjątki od zasady

Od ogólnej zasady konieczności uzyskania zezwolenia na wycinkę drzew lub krzewów ustawodawca przewidział jednak szereg wyjątków od powyższego obowiązku, które wyrażone zostały w art. 83f przedmiotowej ustawy. Należą do nich m.in.:

·       drzewa lub krzewy owocowe, z wyłączeniem rosnących na terenie nieruchomości lub jej części wpisanej do rejestru zabytków lub na terenach zieleni.

·       krzewy na terenach pokrytych roślinnością pełniącą funkcje ozdobne,

·       wszelkie krzewy rosnące w skupisku nieprzekraczającym 25 m²,

·       drzewa, których obwód pnia na wysokości 5 cm nie przekracza:

a) 80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,

b) 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,

c) 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew.

 

Na wycinkę powyższych drzew i krzewów nie ma obowiązku uzyskania formalnego zezwolenia. 

III. Wycinka drzew na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej

Ponadto warto wspomnieć, że zezwolenia na wycinkę drzew nie trzeba uzyskiwać
w przypadku drzew lub krzewów:

·       które rosną na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych

·       i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

 

W takiej sytuacji ważne jest, aby wycinka, której dokonujemy nie była realizowana na cele związane z prowadzeniem jakiejkolwiek działalności gospodarczej (w tym również działalności rolniczej), gdyż w przeciwnym razie zostaną nam naliczone opłaty za dokonaną wycinkę, a nawet może zostać nałożona kara administracyjna.

 

Należy pamiętać jednak, że w przedmiotowej sytuacji właściciel nieruchomości obowiązany jest dokonać ZGŁOSZENIA zamiaru usunięcia drzewa, jeżeli obwód pnia drzewa mierzonego na wysokości 5 cm przekracza ww. wartości.

Zgłoszenie należy złożyć do właściwego miejscowo wójta, burmistrza albo prezydenta miasta, a w przypadku, gdy zezwolenie dotyczy usunięcia drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości lub jej części wpisanej do rejestru zabytków – wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Właściwy organ w terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia dokonuje oględzin miejsca planowanej wycinki w celu ustalenia nazwy gatunków drzew i obwodu pnia oraz sporządza protokół. W terminie 14 dni od dnia dokonania oględzin organ może, w drodze decyzji administracyjnej, wnieść sprzeciw. Usunięcie drzewa może nastąpić, jeżeli organ nie wniósł sprzeciwu w tym terminie.

 Warto zauważyć, że jeżeli w terminie 5 lat od dnia dokonania oględzin wystąpi się o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę, a planowana budowa ma związek z prowadzeniem działalności gospodarczej i będzie realizowana na części nieruchomości, na której rosły usunięte drzewa/krzewy, to właściwy organ nałoży na właściciela nieruchomości opłatę za usunięte drzewo w drodze decyzji administracyjnej. Opłata ta będzie pobrana od aktualnego właściciela nieruchomości (nawet jeśli drzewo wyciął poprzedni właściciel). 

IV. Wycinka drzew w celu przywrócenie nieużytkowanego gruntu rolnego do użytkowania rolniczego

Warto zwrócić uwagę na zapis art. 83f ust. 1 pkt 3b, w którym to ustawodawca określił kolejny wyjątek od obowiązku uzyskania zezwolenia na wycinkę drzew/krzewów.

 

Sytuacja dotyczy wycinki drzew lub krzewów usuwanych w celu przywrócenia gruntów nieużytkowanych do użytkowania rolniczego. Istnieje jednak istotne ograniczenie – przepis ten obejmuje wyłącznie nieruchomości całkowicie nieużytkowane. Nie można zatem usuwać drzew z terenów, które są już częściowo wykorzystywane, na przykład wzdłuż rzek, dróg na gruntach rolnych czy na pastwiskach. Ponadto odstępstwo to dotyczy jedynie gruntów rolnych przeznaczonych pod uprawy, określonych w ewidencji gruntów jako użytki rolne.

 

Reasumując, rolnik, który wykaże, że usuwa drzewa/krzewy w celu przywrócenia gruntów nieużytkowanych do użytkowania rolniczego, nie musi występować o zezwolenie na ich usunięcie ani dokonywać stosownego zgłoszenia. W tym przypadku przepisy nie przewidują również żadnych ograniczeń czasowych dotyczących rozpoczęcia uprawy rolnej na danej nieruchomości. Nie ma znaczenia czas, kiedy dokładnie rolnik rozpocznie uprawę na danym gruncie. Istotnym jest sam fakt, że po usunięciu drzew i krzewów grunt nadaje się do rolniczego wykorzystania. Znaczenie ma natomiast fakt, że przedmiotowy grunt nie był użytkowany rolniczo, a wycinka drzew i krzewów dokonywana jest tylko i wyłącznie w celu przywrócenia jego rolniczego użytkowania.


Laura Hejzner

kancelaria@kasztajanikowska.pl

Tagi:

Kaszta & Janikowska - adwokaci i radcy prawni
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.